شهدای نهاوند

غرض نقشی است کز ما بازماند...

شهدای نهاوند

غرض نقشی است کز ما بازماند...

شهید آیت الله محمدعلی حیدری



نماینده مردم نهاوند درمجلس شورای اسلامی

سال 1315 در خانواده ای مذهبی در شهر مقدس قم چشم به‌جهان گشود. پدرش از علماء بر جسته و پر نفوذ در منطقه ی غرب کشور بود. کودکیش را در فضای معنوی و نورانی خانواده پشت سر گذاشت .
12 ساله بود که برای فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد ودرمحضر بزرگانی چون آیت الله داماد، امام خمینی(ره) و آیت الله طباطبایی کسب فیض کرد و به‌سرعت مراتب علم و فضل را پیمود.
او از جمله روحانیان فرهیخته واهل قلم بود که آثاری از خود به یادگار گذاشته است. از جمله آثار و تألیفات او می‌توان به "تفسیر موضوعی قرآن"و "تقریرات اصول و تنقیح مباحث الفقه" اشاره کرد.
حجت الاسلام حیدری از نخستین روزهای آغاز قیا م امام خمینی در سال 1342به یاری او برخواست ودر راه به ثمر رسیدن جمهوری اسلامی تلاشهای زیادی به عمل آورد. در سال 1350 به نمایندگی از سوی امام خمینی(ره) در اخذ وجوهات و امور حسبی منصوب شد و همزمان به‌صورت مخفیانه به فعالیت علیه رژیم و ابلاغ پیام‌های امام خمینی به مردم وگروه های مبارز پرداخت. در سال 1356 از سوی امام خمینی (ره)مأمور شد تا به لبنان برود و با امام موسی صدر دیدار نمایدتا هماهنگی های لازم برای سرعت بخشیدن به مبارزات اسلامی ایجاد شود. او با موفقیت این مأموریت را به انجام رساند و در بازگشت به کشور به‌دست ماموران ساواک شناسایی ودستگیر شد.
در این بازداشت 6 ماه در زندان قزل قلعه ی تهران تحت بازجویی و شکنجه های وحشیانه ی ماموران ساواک جهنمی شاه قرار داشت اما با مقاومت مردانه هیچ گونه اطلاعاتی به آنها نداد.
با پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی از زندان به فعالیت در راه تثبیت نظام جمهوری اسلامی وپرداخت و فعالیت‌هایش را در شهرستان نهاوند ,زادگاه پدرش متمرکز کرد.
با حکم امام خمینی(ره) مسئولیت‌هایی را پذیرفت وبا درایت وکاردانی به فعالیت پرداخت. از جمله مسئولیت‌های ایشان می‌توان به امامت جمعه و فرمانده کمیته انقلاب اسلامی(سابق ) , رئیس دادگاه‌های انقلاب استان همدان و سرپرستی کمیته امداد امام اشاره نمود. حجت الاسلام محمدعلی حیدری سرانجام پس از عمری مجاهدت و تلاش در جهت اعتلای اسلام ناب محمدی در شامگاه هفتم تیر 1360 به‌همراه 72 تن از بهترین خادمان مردم وانقلاب اسلامی در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه ی تهران وبه دست کثیف ترین موجودات و دشمنان مردم ایران,منافقین سفاک به شهادت رسید.
منبع:پرونده شهید دربنیاد شهید وامور ایثارگران همدان و مصاحبه با خانواده وهمرزمان شهید


وصیتنامه
بسم الله الرحمن الرحیم
ما شالله و لا حول ولاقوة ال بالله
اشهد ان لا اله الا الله
اشهد ان محمد رسول الله
اشهد ان علی ولی الله
اشهد ان الخمینی نائب الامام زمان(عج)
خدایا خدایا تا انقلاب آقا امام زمان(عج) این پیرجماران را زنده نگاهش بدار و از تمامی بلیات محفوظش بدار.
خدایا این انقلاب ما را به انقلاب امام زمان روحی له الفدا متصل بگردان.سلام به پدر و مادر و برادران عزیزم،ان شاءالله که همیشه پیروز و موفق و دنباله رو روحانیت مبارزو متعهد باشید، که اگر خدای نکرده در این راه که همان اسلام اصیل است ,نباشید سرنوشت بدی خواهید داشت.پدر و مادر عزیزم اگر که کشته شدم مبادا از خود ضعف نشان دهید، و طوری عزاداری کنید که مایه خوشحالی دشمنان اسلام باشد.و ان شاءالله برادرانم را چنان تربیت بکنید که در صف سربازان راستین امام زمان (عج)قراربگیرند.
از تمامی اهل فامیل حلال خواهی کنید و این پیامم را به آنها برسانید که در خط ولایت فقیه که همان اسلام اصیل است باشید،و خدای نا کرده نافرمانی نکنید و در پایان تشکر می کنم از زحمات زیادی که برای من متحمل شدید و معذرت می خواهم از اینکه حتی نتوانستم یکی ازآن زحمات را جبران کنم و از شما عاجزانه می خواهم که در همه وقت خصو صا وقت نماز برای من دعا کنید و از خدای متعال و کریم و رحیم بخواهید که گناهان مرا ببخشاید، وبا رحمتش با من رفتار نماید نه با عدلش که اگر با عدلش بخواهد با من رفتار کند در درگاهش روسیاه خواهم بود . انا لله و انا الیه راجعون.
محمد حیدری

نظرات 2 + ارسال نظر
سعید حیدری شنبه 17 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:26 ب.ظ

با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتان
در بخش پایانی زندگی نامه شهید آیت الله محمد علی حیدریاین وصیت نامه که ذکر نموده اید متعلق به شهید محمد علی حیدری که از شهدای هفتم تیر است نمیباشد . اصلا وصیت نامه ای از ایشان برجای نمانده است لطفا اصلاح فرمائید. ضمنا جهت آشنائی بیشتر با شهید آیت الله محمد علی حیدری به وبلاگ زیر مراجعه فرمائید- با تشکر و امتنان - سعید حیدری - فرزند شهید ایت الله محمد علی حیدری16-10-90
shahidhaydari.blogfa.com

ادمین شنبه 9 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:38 ق.ظ http://www.nahavand.org

باسلام
اخبار نهاوند
http://www.nahavand.org
لطفا ما رو لینک کنیدو اطلاع بدی.
باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد