شهدای نهاوند

غرض نقشی است کز ما بازماند...

شهدای نهاوند

غرض نقشی است کز ما بازماند...

شهدای گروه ابوذر نهاوند




 در سال ‪ ۱۳۵۱‬شماری از دانش آموزان نهاوندی گروهی را تحت عنوان (ابوذر) با تأکید بر آموزه‌های اسلامی و نفی و طرد حاکمیت نامشروع رژیم پهلوی تشکیل دادند.
اعضای این گروه که بین سنین ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۰‬سال بودند با افزودن آگاهی‌های سیاسی و فرهنگی به تاسی از ابوذر غفاری صحابی بزرگ رسول اکرم (ص) اقدام به قیام مسلحانه بر ضد رژیم پهلوی کردند.
از جمله اقدامات مسلحانه این گروه می‌توان به آتش کشیدن خودروهای دولتی، کشتن یکی از باج خواران معروف نهاوند، آتش کشیدن سینما تاج و خانه زنان نهاوند، قتل مأمور رژیم پهلوی و کشتن دو مأمور در شهر قم اشاره کرد.
هم چنین انهدام کارخانه برق ملایر و دکل مخابرات اسدآباد و همدان، کاخ جوانان همدان و شرکت نفت بروجرد و فرمانداری نهاوند در دستور کار این گروه قرار داشت که عملی نشد.
شهیدان گروه ابوذر شامل محمد طالبیان معلم دانش‌آموزان{بعدا شهیدشد} شهید عبادا... خدارحمی، بهمن منشط، ولی‌ا... سیف، ماشاء‌ا... سیف، حجت عبدلی و روح‌ا... سیف است. 

شهید روح الله سیف


خلاصه: شهید روح الله سیف در فروردین 1332 در شهرستان نهاوند ...

شهید روح الله سیف در فروردین 1332 در شهرستان نهاوند به دنیا آمد.شهید روح الله سیف در فروردین 1332 در شهرستان نهاوند به دنیا آمد.شهید روح الله سیف در فروردین 1332 در شهرستان نهاوند به دنیا آمد.شهید روح الله سیف در فروردین 1332 در شهرستان نهاوند به دنیا آمد.


شهید ماشاءالله سیف

خلاصه: شهید ماشاء الله سیف درسال 1331 در خانواده ای مذهبی و زحمتکش ...

 وی در سال 1331 در خانواده ای مذهبی و زحمتکش درشهرستان نهاوند به دنیا آمد. در دوران کودکی نتوانست به مدرسه برود و به شغل لحاف دوزی روی آورد. در سنین جوانی با تشویق دوستانش تحصیلات را تا پایان دوران راهنمایی ادامه دادد. ماشاءا... نیز مانند عباد به ورزش کشتی علاقه داشت و در کنار گذاشتی، ورزش باستانی هم انجام می داد. برادرش نقل می کند یک شب در گود زورخانه مشغول ورزش بود که وقت اذان شد. همانجا وضو گرفت و در گود زورخانه نمازش را به جا آورد.وی از اعضای فعال و کادر مرکزی گروه ابوذر بود که پس از دستگیر عده ای از اعضای گروه شهرستان قم، به همراه عده ی دیگری در شهرستان نهاوند دستگیر و بلافاصله به تهران کمیته مشترک ضدخرابکاری منتقل و پس از بازجویی و اعزام به دادگاه ارتش به اعدام محکوم می شود. حکم صادره در سحرگاه 30 بهمن ماه 1352 در میدان چیتگر اجرا و به دخیل شهدای انقلاب اسلامی می پیوندند.


شهید ولی الله سیف

خلاصه: شهید ولی الله سیف در اسفند 1333 در شهرستان نهاوند ...

  ولی ا... سیف در اسفند 1333 در شهر نهاوند در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. رفت و آمد او به جلسات و هیئت های مذهبی از همان دوران گودکی به همراه پدر آغاز شد. حضور در جلسات قرآن مطالعات گسترده در زمینه کتب مذهبی، حضور در مساجد و منابر انقلابی شهر، زمینه های رشد فکری و شخصیتی سیف را فراهم نموده بود.ولی ا... سیف نخستین رابط و مبلغ فرهنگی آقای طالبیان در میان دانش اموزان و جوانان نهاوند بود و با تلاش و ترغیب وی، دومین عضو مؤثر گروه ابوذر یعنی، بهمن منشط به اعضای گروه پیوست.ولی ا... سیف در نظر دوستان و آشنایان چهره ای منزه و معنوی بود، با تسلط شایانی که در احکام و معارف دینی داشت.پاسخگوی بسیاری از پرسش های شرعی و اعتقادی جوانان بود.وی سرانجام در سرگاه 30 بهمن ماه 1352 با دستور شاه در میدان چیتگر تهران اعدام و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوست.


شهید بهمن منشط

خلاصه: شهید بهمن نشاط در دی ماه 1333 شمسی در خانواده ای مذهبی و ...

شهمید بهمن منشط در دی ماه 1333 شمسی در خانواده ای مذهبی و متوسط در شهرستان ملایر متولد شد. او دوران کودکی را در ملایر گذراند و سپس به ضرورت شغل پدر، در نهاوند ساکن شد. و آن جا تحصیلات خود را تا کلاس چهارم دبیرستان دنبال کرد.بهمن در دوران دبیرستان از جمله جاززنان معروف نهاوند بود که بارها به شهرهای شمالی کشور جهت اجرای برنامه در اردوهای آموزشی اهزام شده بود. در سال 1349 در جرگه دانش آموزان آقای طالبیان قرار گرفت و با راهنمایی ها و هدایت های آقای طالبیان توسط ولی ا... سیف به مطالعات دینی و جلسات مذهبی روی آورد. با شروع برنامه های سخنرانی حجه الاسلام فاکر در نهاوند در سال 1350، منشط و دوستانش جذب سخنرانی های ایشان شدند. و از آن پس شیوه ی زندگی آنان کاملاً متحول گردید، از ان پس از فعالیت های موسیقی کنار کشید و از قاریان به نام قرآن شد. دوستی نزدذیک آقای ولی ا... سیف و منشط باعث شد که بهمن در جلسات ضد بهایی ضور فعالی داشته باشد.وی هنگام شهادت در 30 بهمن 1352 نوزده ساله بود.


شهید حجت الله عبدلی

خلاصه: شهید حجت الله عبدلی در 25 مهرماه 1333 در شهرستان نهاوند ...

 حجت الاسلام عبدلی در 25 مهرماه 1333 در شهرستان نهاوند در خانواده ای مستضعف و مذهبی متولد شد. پدرش مقنی بود. حجت الاسلام در دوران نوجوانی و جوانی هم کار می کرد و هم درس می خواند. در دوران تحصیل از جمله دانش اموزان ممتاز شمرده می شد که بارها مورد تشویق قرار گرفته بود. حضور در جلسات قرآن باعث شد که با ماشاءا... سیف آشنا گردد و توسط ماشاءا... به فعالیت های مذهبی رو بیاورد. حجت الاسلام از جمله مستمعین منظم سخنرانی های حجت الاسلام فاکر بود. که در قم دستگیر و پس از بازجویی های ساواک تحویل دادگاه نظامی می گردد و محکوم به اعدام می شود. حکم اعدام وی نیز مانند سایر همرزمانش در سحرگاه روز 30 بهمن 1352 با دستور شخص شاه در میدان چیتگر به اجرا درآمد.


شهید عبادالله خدارحمی

خلاصه: شهید عباد الله خدارحمی در سال 1328 شمسی در شهرستان نهاوند ...


عبادالله خدارحمی در سال 1328 شمسی در شهرستان نهاوند به دنیا آمد با توان جسمی شایان ملاحظه ای که داشت در نوجوانی به ورزش کشتی روی آورد . تواننست تا کسب مدال طلای فهرمانی آموزشگاههای کشور پیش برود . سالهای نوجوانی و آغاز دوره جوانی عباد هماهنند بسیاری از هم سن و سالهای خود تحت تاثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی نابهنچار قرار داشت . روحیه ورزشکاری و توان جسمی کم کم می رفت که از عباد چهره ای خشن و ناارام بسازد . چنانکه سالهایی را در این آل  و هوا سپری کرد . اما در پشت همه درگیری ها موضوع احقاق حقی نهفته بود . در واقع جوانمردی عباد باعث شده بود که خود را مسئول حمایت از مظلومان بداند . تحول عظیمی درون عباد پس از آشنایی با جمع جوانان مذهبی به ویژه پس از ورود او به گروه ابوذر آغاز شد . چنانکه دوستانش او را چون حر می دیدند . با پیوستن به گروه عباد ورزش کشتی را کنار گذاشت و به تعبیر خودش فهرمانی او را مغرور کرده بود .