شهدای نهاوند

غرض نقشی است کز ما بازماند...

شهدای نهاوند

غرض نقشی است کز ما بازماند...

شهید الله مراد نادری


شهید الله مراد نادری به خاطر کار در رسانه ملی و ورزش فوتبال یکی از الگو‌های خوب فرهنگی و ورزشی در نهاوند و استان می‌باشد که در دوران قبل از انقلاب در سنگر رادیو و تلویزیون ملی آن دوران با رژیم منحوس پهلوی مبارزه می‌کرد و بار‌ها تا مرز شهادت پیش می‌رفت او حتی در طول حضور خود در جبهه از مطالعه و ورزش و هنر عکاسی دست نکشید و تصاویر ماندگاری را به یادگاری از خود باقی گذاشت.

جواهر نادری خواهر الله مراد نادری شهید رسانه و ورزش می‌گویدبرادر شهیدم ۹ ماه بود که پدرمان به رحمت خدا رفت ۴ سالش که شد مادرمان هم فوت کرد واقعا بی کس تنها و بی پناه از نعمت پدر و مادر بودیم البته عمو و فامیل‌ها بودند، ولی هیچ کس در این جهان جای پدر و مادر را پر نمی‌کند خدا نکند کسی بی پناه شود.

وی افزود: برادر شهیدم با این وضعیت که از نعمت پدر و مادر برخوردار نبود، ولی به یکی از بهترین شاگردان مدرسه از لحاظ اخلاق، تحصیل و ورزش تبدیل شد در سنین نوجوانی وارد رادیو و تلویزیون رژیم شاه شد، ولی در تأثیر آن قرار نگرفت و به خاطر دوری از مشکلات فرهنگی و اخلاقی آن دوران گرایش عجیبی به سمت ورزش و رشته فوتبال پیدا کرد و فرهنگ کتابخوانی را تا زمان شهادت در کنار خود داشت او رساله حضرت امام (ره) و کتب مذهبی و تاریخی را بسیار مطالعه می‌کرد.

خواهر شهید نادری بیان کرد: روحیه جوانمردی، کمک به فقرا ایستادگی در مقابل ظالم و دفاع از حق مظلوم در ذات شهید بود به طوری که در مسابقات فوتبال خود به افراد بی بضاعت کمک می‌کرد و برای آن‌ها کفش، لباس ورزشی و توپ می‌خرید به طوری که بچه‌های امروز که نزدیک به ۳ دهه با اواختلاف سنی دارند واصلا او را ندیده اند، اما از بازی خوب او و اخلاقش یاد می‌کنند.

وسایل ورزشی و کتب شهید نادری برای الگوپذیری جوانان به پایگاه بسیج منتقل شد

وی گفت: بچه‌های بسیج و مسجد آمدند دفترچه کتاب‌ها و وسایل ورزشی شهید را به پایگاه بسیج بردند تا همیشه نوجوانان و جوانان به یاد شهید باشند از طرفی همکاران او در صدا و سیما همیشه از رازداری، امانت داری و ولایت مداری او به خوبی یاد می‌کنند به طوری که آرزو داشت امام را زیارت کند، ولی به شهادت رسید و بعد‌ها برادر بزرگترمان به ملاقات حضرت امام خمینی (ره) رفت و آرزوی شهید برآورده شد او در سنین کودکی نماز می‌خواند و کار‌های شخصی خود را با نظم خاصی انجام می‌داد.

همچنین غلام رضا جعفری رئیس فدراسیون روستایی و بومی محلی کشور در مورد فوتبالیست هنرمند شهیدالله مراد نادری می‌گوید: باید تلاش کنیم شهدایی مانند شهید نادری را به عنوان اسوه اخلاق اسلامی، در ورزش و فرهنگ روستایی کشور به نسل جوان و امروزی معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: شهید نادری یکی از فوتبالیست‌های روستای تکه نهاوند بود که به دلیل منش پهلوانی، اخلاق نیکو و دشمن ستیزی مورد احترام جوانان است و باید به عنوان یک الگوی ورزشی، فرهنگی، اسلامی و انقلابی به تمامی مردم ایران معرفی شود.

وی گفت: همه ساله در نقاط مختلف کشور و شهرستان نهاوند مسابقات ورزشی و به خصوص فوتبال جام نوروزی با یاد و خاطره او و سایر شهدای ورزشکار برگذار می‌شود، که در نهاوند تیم فوتبال روستای تکه به نام همین شهید است و تماشاگران زیادی از آن استقبال می‌کنند.

جعفری عنوان کرد: این شهید عزیز در ورزش مدرسه و به خصوص فوتبال و مسابقات دو سر آمد همه دانش آموزان بود، دست تقدیر و مشکلات فراوان اقتصادی آن دوران اجازه نداد او بیشتر از ۵ کلاس درس خود را ادامه دهد.

رئیس فدراسیون روستایی و بومی محلی کشور بیان کرد: این شهید پس از مدتی کار در تهران در دوران جوانی جذب صداوسیما رادیو و تلویزیون ملی آن موقع شد و در واحد مختلفی از جمله تأسیسات مشغول به کارشد که خیلی زود تمامی فوت وفن کار‌های تأسیساتی مانند لوله کشی برق کشی ونگهداری موتور خانه تاسیسات را یاد گرفت.

وی گفت: به خاطر اخلاق پسندیده اش مورد توجه مهندسان صداوسیما قرار گرفت، ورزشکار شهید ما در دوران انقلاب در سال ۵۷ و قبل از آن رو به مبارزه با رژیم شاه آورد و مخفیانه نوار و رساله امام را بین انقلابیون و دوستانی که می‌شناخت توزیع می‌کرد.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی جهان اظهار کرد: در همان ایامی که شهید در صداوسیما مشغول کار بود عضو تیم فوتبال آن سازمان شد و در محلات تهران نیز به فوتبال می‌پرداخت.

جعفری افزود: در دوران حساس و اوج انقلاب در بهمن ۵۷ که صداوسیما با حضور گاردی‌ها و ساواک شاه اداره می‌شد شهید نادری با گرفتن اسلحه به دست با مبارزه با آن‌ها پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب اسلحه خود را تحویل کمیته انقلاب داد که در این زمان شهید نادری ۱۹ سال بیشتر نداشت.

وی گفت: بعد از انقلاب تا سال ۵۹ در صداوسیما بود، ولی بعد از مدتی به صورت داوطلبانه و یک سال زود‌تر از سن ۱۹ سالگی به جبهه اعزام شد و در پادگان نیروی هوایی دزفول عضو تیم فوتبال این پایگاه و امیدیه اهواز شد و باتوجه به بازی خوبی که انجام می‌داد فرماندهان به او تأکید کردند که در پایگاه بماند و تا پایان خدمت عضو تیم شود.

رئیس فدراسیون روستایی و بومی محلی کشور عنوان کرد: شهید نادری به دلیل بدن ورزیده و ورزشکاری که داشت، دوره چتربازی و عملیات‌های چریکی و نبرد کوهستان را خیلی زود فرا گرفت و جزو نیرو‌های مخصوص شهید چمران در کردستان شد.

جعفری گفت: وی بعد از این عملیات به پایگاه شهید نوژه همدان منتقل شد، و در این پایگاه نیز بیکار ننشست و عضو تیم فوتبال آن‌ها شد، شهید نادری در اواخر خدمت خود در بسیج ثبت نام کرده بود تا بعد از خاتمه خدمت عضو بسیج شود.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی جهان اظهار کرد:، اما در ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۱ باتوجه به اینکه بیش از ۲۰ روز بود که خدمت سربازیش به پایان رسیده بود، ولی در جبهه باقی ماند و در یکی از عملیات‌ها در منطقه قصرشیرین پس از به درک واصل کردن بیش از ۲۶ عراقی در حالی که تیربارش به علت شلیک زیاد گیر کرده بود از ناحیه سر وپیشانی مورد اصابت تک تیرانداز نیرو‌های بعثی عراق قرار گرفت وبه شهادت رسید.

وی گفت: بعد از شهادت این شهید برادرش حسین مراد نادری به ملاقات عمومی حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه جماران می‌رود و از طرف ایشان تابلو فرشی به پاس قدردانی از شجاعت و شهامت این شهیدبه خانواده‌اش اهداء می‌شودکه اکنون در خانه شهید موجود است.

رئیس فدراسیون روستایی و بومی محلی کشور اظهار کرد: زندگی کوتاه، اما پربار شهید نادری برای ورزشکاران، هنرمندان و به خصوص فوتبالیست‌ها سرشار از نکات آموزنده اخلاقی ورزشی و ایمانی است و باید امثال این شهید برای نسل جدید الگوسازی شوند.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی عنوان کرد: با همکاری شبکه خبر، شبکه دوم سیما، خانواده شهید نادری، فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی و محلی فیلم مستند شهید نادری و دیگر شهدای روستای تکه تهیه و در ایام نوروز از شبکه‌های سیما پخش شد که بازتاب خوبی در بین جوانان داشت.
احمد علی پیرزادی یکی از دوستان شهید نادری می‌گوید: شهید نادری در ورزش، اخلاق، عبادت و اطاعت از رهبری از تمامی مردم روستا و جوانان جلوتر بود، زیرا در ورزش کمتر کسی به تکنیک و تاکتیک ایشان می‌رسیداویک الگوی واقعی برای جوانان شهر ماست.

پیرزادی اظهار کرد: شهید نادری مظلومانه شهید شد و در طول این سال‌ها نیز مظلومیتش ادامه داشت، چراکه باید از این شهیدان کتاب‌هایی نگارش و به عنوان الگوی مناسب برای نسل نوجوان و ورزشکار ما معرفی شوند تا آن‌ها به دنبال الگو‌های غربی نباشند.

فوتبالیست هم تیمی شهید نادری گفت: اگر به دنبال مبارزه فرهنگی با دشمنان هستیم باید از میراث و داشته‌های خود که همان شهیدان ورزشکار و سایر شهدای انقلاب اسلامی هستند، در راه اهداف انقلاب استفاده مناسب کرد و آن‌ها را به ایران و دنیا معرفی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد